محتوای کربوهیدرات و اندازه ی وعده غذایی، بزرگترین عامل در خطاهای مربوط به شمارش کربوهیدرات ها برای افراد مبتلا به دیابت نوع 1 هستند

19سپتامبر 2019 - محققان اعلام کردند نوع و اندازه ی یک وعده غذایی دو عامل مهم در هنگام شمارش کربوهیدرات ها برای افراد مبتلا به دیابت نوع 1 هستند.

یک تیم از محققان ایتالیایی داده های بهداشتی 50 بزرگسال مبتلا به دیابت نوع 1 را از یک مطالعه ی شمارش کربوهیدرات ها استخراج و بررسی کردند.

خطاهای شمارش کربوهیدراتها رایج هستند و می توانند بر سلامتی فرد تأثیر گذارند. تخمین نادرست محتوای کربوهیدرات یک وعده غذایی می تواند منجر به خطا در تعیین دوز انسولین شود. تخمین مقدار انسولین کمتر از مقدار مورد نیاز می تواند منجر به هایپرگلیسمی (بالا رفتن قند خون) شود ، در حالی که تخمین بیش از حد می تواند منجر به هیپوگلیسمی (افت قند خون) شود.

در این مطالعه به مدت سه روز از شرکت کنندگان خواسته شد که مقدار کربوهیدرات موجود در هر وعده غذایی خود را حدس بزنند، تخمین های آنها سپس با محاسبات یک متخصص تغذیه مقایسه شد.

محققان تاثیر عوامل مختلف، را در بروز خطا در شمارش کربوهیدراتها ارزیابی کردند. این عوامل شامل تحصیلات، مدت زمان درمان با انسولین، سن، وزن بدن و محتوای کربوهیدرات، پروتئین، چربی و فیبر موجود در هر وعده غذایی بود.

محققان با ارزیابی عناصر مختلف، دریافتند که میزان کربوهیدرات ها و اندازه ی هر وعده غذایی عناصر اصلی در چگونگی شمارش کربوهیدرات ها به حساب می آیند.آنها دریافتند که وعده های غذایی بزرگ مانند ناهار و شام منجر به اشتباهات بیشتری در شمارش کربوهیدرات ها در مقایسه با میان وعده ها یا وعده ی صبحانه می شود.

این نتایج شاید به «قانون تعداد كوچک» که از طرف دکتر Richard K. Bernstein مطرح شده است، اعتبار دهد، كه می گوید: مقدار كمتر كربوهیدرات در وعده های غذایی منجر به خطای كمتری در شمارش کربوهیدرات ها خواهد شد و بنابراین خطای كمتری در محاسبه ی دوز انسولین ایجاد خواهد کرد.

دکتر Martina Vettoretti، نویسنده ی این مطالعه از دانشگاه پادووا در ایتالیا، اظهار داشت: كنترل گلوكز در زمان وعده های غذایی برای افراد مبتلا به دیابت نوع 1 همچنان چالش برانگیز است.یافته های ما نشان می دهد که به اطلاعات بهتری برای یاری رساندن به بیماران در تخمین بهتر میزان کربوهیدرات های وعده های غذایی خود، نیاز داریم. پس از گنجاندن تمام عوامل در شبیه سازی های رایانه ای دیابت نوع 1 ، مدل ما محققان را قادر خواهد ساخت تا تاثیر خطای شمارش کربوهیدرات ها را در کنترل قند خون ارزیابی کرده و به طور کلی، به مطالعه عوامل خطر رفتاری در بروز هیپوگلیسمی و ارزیابی مزایای احتمالی رفع آنها بپردازند.

این تحقیق بخشی از پروژه تحقیقاتی اروپا با نام Hypo-RESOLVE است که هدف آن ارائه ی اطلاعات بیشتر در مورد هیپوگلیسمی به محققان و پزشکان است.

این یافته ها در پنجاه و پنجمین نشست سالانه انجمن اروپایی مطالعه دیابت (EASD) در بارسلونا ارائه شد.

منبع:

https://www.diabetes.co.uk/news/2019/sep/carb-content-and-meal-size-ruled-biggest-factors-in-type-1-carb-counting-errors-94311743.html